Frågor & svar
Beställning
Hur vet jag att min beställning har mottagits?När din beställning är mottagen skickar vi en orderbekräftelse via mejl. Har du inte fått någon orderbekräftelse, kolla först i din skräpkorg. Kontakta annars vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Jag vill avbryta mitt köp, hur gör jag?Om vårt lager inte har börjat hanterat din beställning än kan den avbrytas. Kontakta vår kundtjänst omgående på telefon 0200 – 870 800. Om beställningen redan har skickats kan du returnera paketet till oss. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Kan jag komplettera i en lagd beställning?Vi kan tyvärr inte göra ändringar i beställningar som är lagda. Om beställningen inte har skickats till vårt lager än kan vi avbryta ordern manuellt och lägga om den på nytt. Kontakta vår kundtjänst omgående så gör vi det vi kan för att hjälpa dig.
Betalning
Vilka betalsätt kan jag använda mig av?.Som privatperson kan du välja att handla med kort (VISA/Mastercard) eller Swish.
Är ni en kår erbjuder vi er att handla mot faktura. För att kunna väjla faktura som betalmetod behöver ni först vara upplagda som fakturakund. Skicka ett mail till scoutshop@scouterna.se med en notering om vilket konto som ska ändras till fakturakund, så hjälper vi er.
Jag har inte fått något kvitto på mitt köp, varför?Orderbekräftelsen som skickades till din mejl efter din beställning lagts fungerar som ett kvitto. Saknar du orderbekräftelse kan du kontakta vår kundtjänst så skickar vi en kopia via mejl.
Varför kan ni inte skicka fakturan direkt till kassören och varorna till mig?Vårt system kan endast hantera en mejladress. Det innebär att den mejladress som du har registrerat på konto är även dit både orderbekräftelse och faktura skickas. Du kan själv ändra din mejladress genom att logga in på ditt konto och gå till kontoinställningar alternativt kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig.
Kan ni skicka e-faktura?Vi kan tyvärr inte skicka e-fakturor. Fakturan skickas till den mejl du har registrerat på ditt konto. Har du inte fått någon faktura, kolla din skräppost först innan du kontaktar vår kundtjänst.
Byten/returer
Har du beställt fel storlek, fått fel vara eller vill göra ett återköp och få pengarna tillbaka? Läs mer om hur du går till väga på vår sida "Byten & returer" .
Transport och leverans
Vad kostar frakten inom Sverige?För alla beställningar under 500 kr tillkommer en plock- och fraktavgift på 75 kr. Alla beställningar över 500 kr är fraktfria.
Levererar ni utanför Sverige?Ja, vi levererar utanför Sverige. Lägg din beställning som vanligt i webbutiken och skicka sedan ditt ordernummer till vår kundtjänst, så ändrar vi land manuellt.
Hur snabbt kan jag få leverans?Beställningar gjorda före midnatt skickas i regel vardagen efter. Beräknad leveranstid är 3-5 arbetsdagar, beroende på om din beställning skickas med Postnord eller Schenker. Läs mer om detta nedan. Kring terminsstart, terminsslut och St Georg kan leveranstiderna vara något längre.
Var är mitt paket?När din beställning lämnar vårt lager får du en avisering via mejl. Beställningarna skickas främst som spårbart paket med Schenker. Märken och lättare beställningar under 200 gram kan komma att skickas som brev (ej spårbart) med Postnord. Vid högtider och terminsavslutningar kan leveranstiden vara något längre. Om du inte har fått något avseringsmejl kan det bero på att vi inte har hunnit plocka din order än eller så har fraktbolaget inte mottagit försändelsen. Kontakta oss gärna om du har några frågor.
Kan jag välja vilket postombud jag vill att mitt paket ska skickas till?I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda våra kunder att välja postombud själv. Vi skickar till närmaste Schenker-ombud eller Postnord-ombud, beroende på vilket fraktbolag beställningen har skickats med.
Storlek
Hur vet jag vilken storlek jag ska beställa?Du hittar storleksguider för respektive plagg där du beställer plaggen. Vid en del plagg saknas tyvärr måttangivelser. Storleksguide för scoutdräkten hittar du här och storleksguide för friluftsbyxan hittar du här.
Presentkort
Kan jag köpa ett presentkort i Scoutshop?Ja, du kan köpa presentkort i Scoutshop. Skicka ett mejl med belopp till vår kundtjänst på scoutshop@scouterna.se så skickar vi presentkortet till dig digitalt. Giltighetstid för alla presentkort är i 1 år. Betalning av presentkort sker via faktura.
Mitt konto
Jag har flyttat, hur gör jag för att byta adress?Du kan själv ändra och lägga till nya adresser under ”Mitt konto” och ”kontoinställningar”. Det går även bra att mejla vår kundtjänst för hjälp.
Kontakta vår kundtjänst på 0200-870 800 eller skicka ett mail till scoutshop@scouterna.se så hjälper vi dig!
Har du tips och förslag på hur vi kan utvecklas?Skicka ett mail till tipsascoutshop@scouterna.se. Tack för din feedback!